Raksta autore Anda Flaumane-Jahensa
Pediatre, Antroposofais ārsts, Latvijas Antroposofo ārstu asociācijas valdes priekšsēdētāja.

Raksts publicēts arī vietnē arsts.lv

Īss ieskats vēsturē

Līdzās Austrumu medicīnas sistēmām, kas balstās uz seno izpratni par cilvēka fizisko un garīgo eksistenci un kas Eiropā ir ņēmušas stabilu vietu arī mūsdienās, Ķīnas tradicionālās medicīnas un ājurvēdas metodēm, kā arī budismam ar apzinātības praksēm 20. gadsimta sākumā austriešu filozofs R. Šteiners (1861–1925) attīsta Eiropas filozofijā balstītu mācību par cilvēku, par dabu un garīgo realitāti, to nosaucot par antroposofiju.

1921. gadā holandiešu izcelsmes ginekoloģe un vispārējās prakses ārste Ita Vegmane (1876–1943) nodibina pirmo antroposofās medicīnas klīniku Šveicē, Arlesheimā. Klīnika ar panākumiem darbojas arī mūsdienās. Drīz pēc tam tika dibinātas klīnikas arī Vācijā.

95 gadus vēlāk, 2016. gadā, arī Latvijā antroposofā medicīna tika reģistrēta kā komplementāra medicīnas metode.

Teorija

Antroposofā medicīna ir uz pacientu vērsta individuāla un visaptveroša medicīnas pieeja, kur zāļu līdzekļu un citu terapiju izvēle pamatojas ne tikai pacienta fiziskā organisma izmeklējumu izvērtējumā, bet arī vitalitātes kapacitātes, emocionālās situācijas un individualitātes biogrāfiskajos aspektos. Ārstēšanas mērķis vienmēr ir atjaunot vai veicināt pacienta organismā snaudošos paša atveseļošanās spēkus.

Prakse

Ieskats antroposofā ārsta prakses “virtuvē”, kā piemēru apskatot arteriālo hipertensiju jeb, vienkārši sakot, to, kā rodas paaugstināts asinsspiediens, kā pacients var pats sev palīdzēt un ko darīs ārsts.



Katram cilvēkam ir savas stiprās un vājās puses, ne tikai, kā mēs to sakām, raksturā, bet arī ķermenī, tātad organismā kopumā, antroposofā medicīna to sauc par konstitucionālo tipu. Attiecībā uz mūsu straujā laikmeta slimību/simptomu – paaugstinātu asinsspiedienu jeb hipertensiju – ir tā, ka dažādiem cilvēku tipiem hipertensija veidojas dažādu iemeslu dēļ. Lai būtu vieglāk orientēties, varam mēģināt sevi atpazīt kādā no trim konstitūcijas tipiem, kam ir nosliece uz hipertensiju. Šis iedalījums, protams, neizslēdz iespēju, ka šie tipi kombinējas.

Stresa tips, kad hipertensijas iemesls ir “galvā”

Apmēram piektā daļa no hipertensijas pacientiem pieder šim tipam. Parasti tie ir slaidi cilvēki, kas perfekti paveic savus pienākumus. Tie ir cilvēki, kas labprāt uzņemas atbildību vai arī ir spiesti uzņemties atbildību. Bieži šie cilvēki uzņemas vairāk nekā spēj padarīt, nerēķinoties ar savu spēka kapacitāti. Viņi ir jutīgi, ņem visu pie sirds. Turklāt viņi ir arī iejūtīgi, spēj labi vērot, reflektēt un analizēt. Viņi neatļaujas izrādīt dusmas, drīzāk patur visu sevī. Viņu domas bieži riņķo ap neatrisināmām grūtībās, bet palīdzību noraida. Viņu paaugstinātā asinsspiediena iemesls ir intelektuāla un emocionāla pārslodze.

Vēdera jeb vielmaiņas tips

Šie cilvēki ir pilnīgs pretstats stresa tipam. Tie ir drīzāk apaļīgi cilvēki, bieži ar paaugstinātu ķermeņa svaru. Bieži viņi ir lēnīgi un kūtri, bet vienlaikus omulīgi un sabiedriski. Nekas tā īsti viņus nevar izsist no sliedēm, jebkādu stresu viņi var labi amortizēt. Gan darbā, gan mājās viņi ir cilvēki, uz kuriem var paļauties, viņi ir uzticami, viņiem vienmēr visiem un visam pietiek laika. Viņi ir līdzjūtīgi un sirsnīgi. Sports nav viņu sirdslieta, viņi dod priekšroku omulīgai laika pavadīšanai uz dīvāna. Viņi ļoti novērtē labu virtuvi un garšīgu ēdienu.

Haosa tips

Cilvēki, kas pieder pie šī tipa, ir pazaudējuši savu iekšējo ritmu. Viņi vairs nespēj strukturēt savu dzīvi, viņu ikdiena ir neritmiska. Nav noteiktu ēdienreižu laiku, nav miega un nomoda ritma. Viņi ir viegli aizkaitināmi, neapmierināti. Līdz kādam brīdim viņi spēj darīt vairākas lietas vienlaikus, nezaudējot kopskatu. Radošums ir viņu stiprā puse, viņi no jebkā var ko izveidot, iziet no jebkuras situācijas, bet kļūst nepacietīgi, ja citi netiek līdzi viņu tempam. Viņi parasti ir aktīvi un nav spējīgi ieplānot atpūtas brīžus. Viņu dzīves svece deg no abiem galiem, un aktivitāte noslēdzas ar izsīkuma un izdegšanas fāzēm.

Tieši tikpat nemierīgi un haotiski uzvedas arī viņu asinsspiediens, tas lēkā, reizēm ir augsts, reizēm zems.

Ko darīt?

Kā redzam, dažādiem cilvēku tipiem hipertensijas iemesli arī ir dažādi. Hipertensija ir jāārstē, jo tā pasliktina dzīves kvalitāti ne tikai aktuālajā brīdī, bet ilgstoši paaugstināta asinsspiediena dēļ var veidoties pārmaiņas sirdī, asinsvados, kā rezultātā var attīstīties neatgriezeniskas pārmaiņas iekšējos orgānos. Ārsts nozīmēs asinsspiedienu pazeminošas zāles, tās būs jālieto, bet ārsts arī stāstīs par to, ka svarīga ir paša pacienta līdzestība, tas nozīmē, ka pacientam pašam ir jāpiedalās ārstēšanas procesā, jo tikai viņš pats var mainīt savu dzīvesveidu un ieradumus. Hipertensijas gadījumā tieši dzīvesveida maiņa ir visbūtiskākā, tā nav slimība, ko var izārstēt tikai ar zālēm. Dzīvesveida maiņa ietver ēšanas ieradumu maiņu, ritmiskas dienas norises izveidošanu, pievēršanos savai iekšējai pasaulei, emocionālajai pašsajūtai un fiziskajām aktivitātēm.

Kas jādara pacientam pašam

Stresa tipam ieteicams ik pēc 90 darba minūtēm ieturēt nelielas pauzes, pievēršoties kam pavisam citam, piemēram, aizvērt datoru, ja iespējams, iziet uz dažām minūtēm ārā (te nav domāta pīppauze) un mainīt savas uzmanības virzienu – tas nozīmē novērst domas no sevis, bet pievērsties tam, kas notiek ārpus manis, dabā, nevis mobilajā telefonā.

Uzturs. Būtiskākais ir tas, ka ēdienreizēm būtu jābūt regulārām, mierīgām (bez mobilā telefona skrullēšanas pie galda un bez skatīšanās televizorā vai datorā), ieteicams viegli sagremojams uzturs. Stresa tipa cilvēkiem ir ieteicamas arī vieglas un nelielas maltītes starp ēdienreizēm.

No garīgajām praksēm ieteicamas ir visu veidu apzinātības prakses.

Kustības un sports. Lai gan šī tipa cilvēki mēdz būt tendēti uz sporta aktivitātēm ar lielu fizisko slodzi, tieši tas nav ieteicams. Kustībām un sportošanai jābūt drīzāk kā atslodzei, kas palēnina ikdienas tempu. Ieteicamie kustību veidi ir ikdienas pastaigas, eiritmija, kā arī tai-či (Tai-Chi)un ciguna praktizēšana. Izbraucieni ar velosipēdu, loka šaušana.

Vēdera (vielmaiņas) tipam galvenais uzdevums ir svara samazināšana. Kā zināms, ar katru svara kilogramu asinsspiediens samazinās par 2 mm Hg. Pamatprincips ēdiena izvēlē ir mazāk tauku, vairāk olbaltumvielu. Pārtikas produktu izvēlē priekšroka ir dodama labas kvalitātes produktiem. Ja ēdienu gatavo no augstvērtīgiem, piemēram, bioloģiski audzētiem un “Demeter” kritērijiem atbilstošas kvalitātes produktiem, sāta sajūta iestājas no mazāka apēstā ēdiena daudzuma. Par garšām runājot, vielmaiņas tipa cilvēkiem ļoti ietiecami katrā ēdienreizē apēst ko rūgtenu, piemēram, cigoriņu salātus (tie mēdz būt gan gaiši, gan sarkani), endīvijas, kolrābjus, brokoļus un rožkāpostus, no augļiem dzeltenos greipfrūtus, dažas ābolu šķirnes arī ir ar patīkami rūgtenu garšu, piemēram, ‘Belle de Boskoop’ šķirnes āboli.

Kustības un sports. Vielmaiņas tipa cilvēkiem visvairāk ieteicami tie kustēšanās un sportošanas veidi, kas uzlabo organisma fizisko kondīciju un veicina izturību. Piemēram, rīta skriešana pa mežu vai parku, peldēšana, volejbols, teniss vai vingrošana. Kustēšanās un sportošana ir uzskatāma par pietiekami efektīvu, ja vielmaiņas tipa cilvēks vismaz divas reizes dienā nosvīst no fiziskās slodzes. Kūtrajam šī tipa cilvēkam, kas priekšroku dod dīvānam, ir grūti sākt kustēties un sportot, un mainīt gadiem koptos ēšanas ieradumus, tāpēc ir svarīgi rast motivāciju dzīvesveida maiņai. Te var palīdzēt apzināta skaisto lietu un notikumu, kas ir mums visapkārt, meklēšana. Jaunu ierosmi var dot koncertu, mākslas izstāžu vai teātra apmeklējumi.

Haosa tipam asinsspiediens ceļas, jo viņam ir pazudis iekšējais ritms un līdz ar to viņa dzīves struktūra. Vissvarīgākais dzīvesveida maiņā šiem cilvēkiem ir dienas un nedēļas ritma atjaunošana vai izveidošana, ja tāds nekad nav bijis. Ieteicam sākt ar nelielu ikdienas rituālu izveidošanu, piemēram, noteiktas darbības, kas seko cita citai, pieceļoties no rīta un dodoties pie miera vakarā. Ļoti iedarbīga, bet grūti paveicama metode haosa tipa cilvēkiem ir dienasgrāmatas rakstīšana. Liela nozīme ir kvalitatīvam miegam.

No kustībām un sporta ieteicamas eiritmijas nodarbības, dejošana, nūjošana, jāšana, airēšana, arī ciguna nodarbības. Svarīgi, lai viss, ko haosa tipa cilvēks dara, notiktu vienmēr pēc iespējas vienā un tajā pašā laikā, gan ēdienreizes, gan celšanās no rīta un gulētiešana vakarā, gan arī sportiskās aktivitātes – vienmēr vienā un tajā pašā nedēļas dienā, vienā un tajā pašā laikā. Tas haosa tipam ir visgrūtāk, bet, ja izdodas, tad cilvēks var sev uzsist uz pleca un pateikt: jā, man izdevās tas, ko ārsts ieteica, izdevās mainīt dzīvesveidu.

Ko darīs antroposofās medicīnas ārsts

Nepieciešamība gadījumā antroposofās medicīnas ārsts nozīmēs arī ķīmiskās zāles, kas mazinās aktuālos traucējošos simptomus. Bet, lai līdzsvarotu organisma vienpusības, ārsts nozīmēs antroposofās zāles, kas palīdzēs pacientam tikt galā ar organisma vienpusībām un atjaunot līdzsvaru organismā.

Stresa tipa pacienti saņems antroposofās zāles, kas palīdzēs pārvaldīt ikdienas stresu. Vēdera vai vielmaiņas tipa pacientiem tiks nozīmētas antroposofās zāles, kas veicina cilvēka aktivitāti un uzlabo vielmaiņu, haosa tipa pacienta medikamentu izvēlē nozīme būs 24 stundu asinsspiediena mērījumiem, lai atklātu riska situācijas un nozīmētu to mazināšanai atbilstīgas antroposofās zāles.

Call Now Button